Optimus Craft

Optimus Craft 5 jaar!

BerichtOptimusH / za 24 sep 2016, 12:19

Vandaag is een grote dag voor Optimus Craft, een nieuwe mijlpaal die is bereikt. Precies 5 jaar geleden is deze server opgericht als survival vriendenserver en is inmiddels uitgegroeid tot een netwerk met meer dan 15.000 leden.

Geschiedenis

In deze 5 jaar hebben we grote veranderingen gezien. Toen op 24 september 2011 de server van start ging leidde het IP adres nog direct naar mij thuis. Vrienden en uiteindelijk ook vrienden van vrienden joinden de simpele, destijds cracked, survival server en ontdekten hoe leuk het spel Minecraft kon zijn. Al gauw werd een whitelist ingesteld om te beperken wie allemaal kon joinen.

Optimus Craft 5 jaar!
Hoofdstad eind 2011

Deze intieme structuur bleef meer dan een jaar lang bestaan. Pas in november 2012 werd de eerste fundraising sessie gehouden, waarbij leden konden doneren uit hart voor de community. Hiermee is de site opgericht, een hardwareupgrade doorgevoerd en ons welbekende forum van start gegaan.

Het hiermee publiekelijk maken van de server stuitte op kritiek van sommigen, maar werd uiteindelijk goed ontvangen. Wel konden spelers alleen joinen door een mailtje te sturen voor een whitelist. Met de bijkomende groei en uitbreiding van het staff team, ontwikkelden we begin 2013 al een roleplay bestuur - de senaat. Met een ware economie op survival en grote debatten over deflatiebeleid, hebben we in feite voorgelopen op de gameplay die we vandaag de dag kennen.

Optimus Craft 5 jaar!
Verkiezingsdebat juli 2013

Ook werd in april dat jaar de grondslag gelegd voor een jarenlange traditie: PvP evenementen. Met de oprichting van de Event Commissie is al voordat ik beter wist een ware community ontstaan. In augustus 2013 traden we toe tot Social Media, waarbij onze Facebook pagina op het punt staat om 1000 volgers te bereiken. In augustus 2013 is zelfs een professionele dedicated server aangeschaft, maar later toch verkocht (met winst).

Optimus Craft 5 jaar!
Mass Veiling IV september 2013

Traditionele evenementen zetten zich voort, zoals de Mass Veilingen en epische Building Contests. Tegelijk groeide het aantal leden tot nieuwe records en werden constant vernieuwingen doorgevoerd.

Optimus Craft 5 jaar!
Paardenrace oktober 2013

Een van de grootste stappen die de server maakte was echter de verhuizing naar een professioneel datacentrum in Duitsland. Hiermee draaide de server sinds januari 2014 niet meer bij mij thuis en was de uptime aanzienlijk verbeterd.

Optimus Craft 5 jaar!
Vuurwerkshow januari 2014

Later in het jaar werd ook de site verhuisd en nieuwe stats beschikbaar gemaakt. Natuurlijk kon een grapje tussendoor ook, met onze epische 1 april grap in 2014.

Optimus Craft 5 jaar!
Bestemmingsplan Hoofdstad 2014

Optimus Craft 5 jaar!
Hungergames event februari 2014

Eind 2014 werd het zelfs mogelijk om ingame met echte aandelen te speculeren. Het was direct een grote hype - en ik moet toegeven dat ik zelf ook vrij verslaafd werd. Er zijn zelfs masterclass beurshandel gegeven. Ook economisch beleid ontbrak niet. Begin 2015 werd, geïnspireerd door de Europese Centrale Bank, een QE programma gestart.

Optimus Craft 5 jaar!
Verstoppertje event juni 2014

Met zelfs de introductie van een Optimus Craft Mok (nog steeds verkrijgbaar op aanvraag), onvergetelijke trolls en een ware selfie competitie, konden we met trots terugkijken naar het jaar. Een van de grootste mijlpalen was echter de invoering van de Greylist in april 2015. Dit is vandaag de dag nog het systeem dat voor de survival server wordt gebruikt: Het kunnen joinen zonder whitelist, maar wel moeten solliciteren om te kunnen spelen. Het verlaagde de drempel tot lidmaatschap aanzienlijk.

Optimus Craft 5 jaar!
OD Event december 2015

De grootste stap was echter het vrijwel gelijktijdig lanceren van de Minetopia server en het verhuizen naar een dedicated systeem in februari 2016. Hierbij is door het survival team sterk in overweging genomen dat Minetopia een opkomende trend was en de server een aanzienlijke boost kon geven. Dit was dan ook zeker het geval, met op Minetopia nu al het viervoud van het aantal leden van survival. Echter is deze groei ten koste gegaan van de originele playerbase op survival, waardoor deze eigenlijk al lange tijd inactief is.

Toekomst

Met een sterk groeiend aantal leden en de ambitie om net zo uniek te blijven zoals we altijd zijn geweest, zullen we ook op de Minetopia server moeten werken aan innovaties. De afgelopen tijd is al veel geïnvesteerd in custom technische features, maar ook zullen we de komende tijd werken aan een sterkere community en op regelmaat evenementen.
Optimus Craft heeft 5 jaar aan rijke geschiedenis gekend, maar heeft nog zeker een bloeiende toekomst voor zich liggen. Samen met een server die zo sterk is ontwikkeld, zullen wij die toekomst samen vormgeven!
OptimusH - Trotse Oprichter van Optimus Craft
Sinds 24 september 2011

OptimusH
Oprichter
Oprichter

Onderwerpen: 966
Naam: Henry

BerichtMeortega / za 24 sep 2016, 12:24

Gefeliciteerd Henry (en natuurlijk alle leden)!
En nu op naar de 10!

Meortega
Godlike
Godlike

Onderwerpen: 204
Naam: Thomas

BerichtBrent_ / za 24 sep 2016, 12:29

Gefeliciteerd, op naar het volgende jaar! Het beloof een leuk een goed jaar te worden!
27-04-2016 ~ Optimus Craft gejoined
08-07-2016 ~ Moderator Minetopia geworden
03-09-2016 ~ Proef-Mod Survival geworden
06-08-2017 ~ Moderator Survival geworden
25-08-2017 ~ Site en Forum beheer geworden
25-08-2017 ~ Discord Beheer geworden
01-01-2018 ~ Minetopia Beheer geworden
01-01-2018 ~ Survival Beheer geworden

Brent_
Forummoderator
Forummoderator

Onderwerpen: 85
Naam: Brent

BerichtEditPlace / za 24 sep 2016, 13:24

Wat een mooi stuk Henry op naar de 10 jaar
<Zondag 10 Januari 2016><Joinde ik de server OptimusCraft>
<Zondag 11 September 2016><Werd ik in een rare call gegooid en benoemt tot ProefMod>
<Zondag 13 November 2016><Werd ik Moderator>

EditPlace
Top Poster
Top Poster

Onderwerpen: 3
Naam: Leandro

Berichtghdaan / za 24 sep 2016, 13:26

Gefeliciteerd! Hopelijk blijft Optimus Craft nog lang bestaan!
Bouwbedrijf - Staff minetopia
ghdaan
Ultimate Poster
Ultimate Poster

Onderwerpen: 175
Naam: ghdaan

BerichtIdasy99 / za 24 sep 2016, 13:36

Gefeliciteerd iedereen die heeft meegeholpen aan OC maken tot wat het nu is! Ik heb helaas niet de kans gehad de volledige 5 jaar mee te maken, ik heb het begin moeten missen. Hopelijk blijft OC zo lang mogelijk doorgaan en mogen er nog velen volgen die OC leuk vinden en willen steunen!
Mit in de heng ein putje beer, hubbe veer veul plezeer! ALAAF!

13-02-2014 gewhitelist op Optimuscraft
15-07-2014 Proefmod geworden
23-08-2014 Officieel Moderator geworden
02-03-2015 Forummoderator geworden
17-09-2015 Admin geworden
19-11-2016 Afgetreden

Idasy99
OC Master
OC Master

Onderwerpen: 68
Naam:

BerichtJonasTD / za 24 sep 2016, 14:34

Een zeer rijke geschiedenis als je het mij vraagt, hopelijk draag ik in de volgende jaren op OC mijn steentje bij!
10/10/2016 Whitelist verkregen!
15/10/2016 Proefperiode Smilton Daily
21/10/2016 Elite gekocht

JonasTD
Senior Poster
Senior Poster

Onderwerpen: 16
Naam: Jonas

BerichtDuXtAr / za 24 sep 2016, 14:44

Gefeliciteerd Henry en de rest! Leuk dat ik er vanaf januari 2012 al bij mocht zijn en de events waren ook geweldig! Op naar de 25 zou ik zeggen :P
Minecrafter sinds December 2011
Optimuscrafter sinds Januari 2012
Winnaar van het Eerste Building Contest 2013!!! 1ste prijs :D
Spleef Champion

DuXtAr
Godlike
Godlike

Onderwerpen: 54
Naam: Anton

BerichtYuanrg / za 24 sep 2016, 15:55

Gefeliciteerd Henry en alle andere leden!
Zonder jou Henry kon dit nooit waar worden gemaakt. Hartelijk dank daarvoor.
Ook wil ik graag de vroegere Staff en het huidige Staff-team bedanken voor het leuk houden van de server!
Op naar de 10 Jaar!

Yuanrg
VIPoster
VIPoster

Onderwerpen: 26
Naam:

BerichtNYCrusher / za 24 sep 2016, 16:39

Wat een tijden. Die vijf jaren hebben nooit stilgestaan, een (nog steeds) bloeiende community met een groot aantal vrijwilligers. Ik begin me af te vragen, 'Waar blijft UNESCO-erkenning?'. Kortom, gouden tijden die ieder ons bij zullen blijven. Optimus Craft is een ware community die wat er ook gebeurt zal blijven bestaan. Laten we niet gaan voor de tien jaar, maar voor de twintig of zelfs vijftig jaar.
NYCrusher - Some people have to think in shadows so others can live in light.

NYCrusher
Beheerder
Beheerder

Onderwerpen: 234
Naam: Bart

Berichtcookieppower / za 24 sep 2016, 17:03

Gefeliciteerd Henry! En ook naar alle andere leden!
Explore. Dream. Discover.

cookieppower
Senior Poster
Senior Poster

Naam: Charlotte

BerichtTimgvvv / za 24 sep 2016, 17:51

Mooi geschreven Henry!
Op naar de 10!
Wat was het een fantastische tijd! De herinneringen blijven voor altijd gekoesterd.

Timgvvv
Admin
Admin

Onderwerpen: 34
Naam: Tim

BerichtCaptWillbreaker / za 24 sep 2016, 22:30

Proficiat
Op naar de 10 jaar!!!!
Hoi mijn naam is CaptWillbreaker aka senne. Ik ben 15 jaar en ben al een lid ongeveer een halfjaar lid van de server. Op dit moment werk ik (ingame) als eigenaar van de winkel I-Inc en als COO bij de KvK.
CaptWillbreaker
Poster
Poster

Onderwerpen: 2
Naam: Senne

BerichtMaydex_ / zo 25 sep 2016, 06:29

Mooi geschreven! 5 jaar lang een server online houden is lang. Daarom wil ik het volgende zeggen: Bedankt voor alle inzet die de staff, eventuele spelers en natuurlijk Henry de afgelopen 5 jaar getoond hebben. Proficiat! Op naar de 10 jaar!
17-07-2016: OptimusCraft ontdekt
13-11-2016: Benoemd tot proef moderator op Minetopia
21-01-2017: Benoemd tot moderator op Minetopia
01-07-2017: Benoemd tot technicus

Maydex_
Forum Beheer
Forum Beheer

Onderwerpen: 47
Naam: Maikel

BerichtDouble_Gezicht / wo 28 sep 2016, 14:57

gefeliciteerd
en mooi geschreven wat er allemaal gebeurde in 5 jaar
Nooit gehoopt dat deze server ooit zou stoppen zo gezellig zo geweldig!
Double_Gezicht
Ultimate Poster
Ultimate Poster

Onderwerpen: 11
Naam: Wesley

BerichtChimkey / vr 30 sep 2016, 19:27

Gefeliciteerd! Henry
I'm sorry if I hurt people

Chimkey
Top Poster
Top Poster

Onderwerpen: 12
Naam: Maarten

BerichtCyberBraien0808 / di 18 okt 2016, 17:02

Gefeliciteerd! Mogen er nog veel mooie jaren volgen :)
PROF DERPER SINCE: 2003
BANK MEDEWERKER SINCE: 20-10-2016
KVK MEDEWERKER SINCE: 9-11-2016

CyberBraien0808
Epic Poster
Epic Poster

Onderwerpen: 62
Naam: Jay