In de afgelopen 6,5 jaar is zó veel gebeurd dat het eigenlijk niet in een post is samen te vatten. Het forum is gelukkig het beste archief ooit. In de tijd dat OC alleen een survival server was, bouwden we succesvol aan een hechte community. Nieuwkomers moesten per mail solliciteren om op de whitelist te komen en de selectiecriteria werden enkele keren aangescherpt.
In de tussentijd werd gebouwd aan een enorme survival stad met politiek bestuur (de senaat) en al. De eerste verkiezingen begonnen in februari 2013. In live debatten werd hard gestreden voor elke stem. De jaarlijkse pranks op 1 april - met de chat die random woorden verwisselde - en zelfs ons eigen Quantitative Easing programma in lijn met het ECB beleid begin 2015. Van epische events, veilingen tot aan building contests, er was genoeg te beleven.

Paardenrace oktober 2013
Uiteindelijk was het januari 2014 dat we naar een datacentrum in Duitsland verhuisden. Een jaar later zou de survival server toegankelijker worden met de invoering van de Greylist en groeiden we begin 2016 door naar een eigen dedicated systeem terug in een datacentrum in Nederland. Datzelfde jaar zou Optimus Craft pas echt exploderen met de lancering van onze Minetopia Server. Sindsdien zijn vele tienduizenden spelers gejoint en speelden dagelijks honderden mensen.
Hoe mooi de afgelopen jaren ook waren, aan alles komt uiteindelijk een einde. Ikzelf heb me al enige tijd geleden teruggetrokken uit mijn beheerdersrol en nu is ook het moment aangebroken dat Optimus Craft daadwerkelijk offline gaat. Al met al kijk ik vol trots terug op hoe ver we zijn gekomen. Er zijn zo veel mooie vriendschappen ontstaan uit de community, dat maakt het allemaal meer dan waard. Ik wil jullie enorm bedanken voor de geweldige jaren en ik wil vooral een shout-out doen naar alle (oud-)staffleden die al dit mogelijk hebben gemaakt. Zonder hun bijdrage was OC nooit de community geworden zoals wij ons die vanaf nu altijd zullen herinneren. Bedankt!
TLDR: Optimus Craft stopt.