Optimus Craft

Het einde van Optimus Craft

BerichtOptimusH / za 24 maart 2018, 16:32

Vandaag is een bijzondere dag. Precies 6,5 jaar geleden - op 24 september 2011 - begon een kleine survivalserver voor een groepje vrienden uit 2 VWO. Met alle onschuld werden koeien vermoord en kippen geslacht, allemaal om te kunnen overleven in de nieuwe onontdekte wereld. Geen van de jongens had kunnen bedenken dat dit jaren later uit zou groeien tot een gevestigde community met duizenden leden. Deze server, op het hoogtepunt behorende tot de top 5 in Nederland, kennen we vandaag de dag als Optimus Craft.

In de afgelopen 6,5 jaar is zó veel gebeurd dat het eigenlijk niet in een post is samen te vatten. Het forum is gelukkig het beste archief ooit. In de tijd dat OC alleen een survival server was, bouwden we succesvol aan een hechte community. Nieuwkomers moesten per mail solliciteren om op de whitelist te komen en de selectiecriteria werden enkele keren aangescherpt.

In de tussentijd werd gebouwd aan een enorme survival stad met politiek bestuur (de senaat) en al. De eerste verkiezingen begonnen in februari 2013. In live debatten werd hard gestreden voor elke stem. De jaarlijkse pranks op 1 april - met de chat die random woorden verwisselde - en zelfs ons eigen Quantitative Easing programma in lijn met het ECB beleid begin 2015. Van epische events, veilingen tot aan building contests, er was genoeg te beleven.

Paardenrace oktober 2013

Uiteindelijk was het januari 2014 dat we naar een datacentrum in Duitsland verhuisden. Een jaar later zou de survival server toegankelijker worden met de invoering van de Greylist en groeiden we begin 2016 door naar een eigen dedicated systeem terug in een datacentrum in Nederland. Datzelfde jaar zou Optimus Craft pas echt exploderen met de lancering van onze Minetopia Server. Sindsdien zijn vele tienduizenden spelers gejoint en speelden dagelijks honderden mensen.

Hoe mooi de afgelopen jaren ook waren, aan alles komt uiteindelijk een einde. Ikzelf heb me al enige tijd geleden teruggetrokken uit mijn beheerdersrol en nu is ook het moment aangebroken dat Optimus Craft daadwerkelijk offline gaat. Al met al kijk ik vol trots terug op hoe ver we zijn gekomen. Er zijn zo veel mooie vriendschappen ontstaan uit de community, dat maakt het allemaal meer dan waard. Ik wil jullie enorm bedanken voor de geweldige jaren en ik wil vooral een shout-out doen naar alle (oud-)staffleden die al dit mogelijk hebben gemaakt. Zonder hun bijdrage was OC nooit de community geworden zoals wij ons die vanaf nu altijd zullen herinneren. Bedankt!

TLDR: Optimus Craft stopt.
OptimusH - Trotse Oprichter van Optimus Craft
Sinds 24 september 2011

OptimusH
Oprichter
Oprichter

Onderwerpen: 966
Naam: Henry

BerichtBrent_ / za 24 maart 2018, 16:39

Ondanks dat ik het natuurlijk al wist, vind ik het nog steeds erg jammer en kijk ik met plezier terug naar de jaren die ik inmiddels ook heb gespeeld. Henry, heel erg bedankt voor deze mooie tijd, zonder jou had ik geen staff geworden en deze kans niet kunnen krijgen. Ik ben je hier erg dankbaar voor! Ondanks dat Optimus Craft stopt, zal ik het niet zo snel vergeten.

Henry, nogmaals bedankt voor de bijna twee jaar staff zijn en alles wat ik daardoor geleerd heb!

Voor alle andere: het was een erg leuke tijd waar helaas een einde aan komt. Ik heb het helaas niet kunnen redden met Minetopia. Sorry daarvoor.

Voor de mensen die contact met me willen houden: brentmoraal is mijn Skype naam
27-04-2016 ~ Optimus Craft gejoined
08-07-2016 ~ Moderator Minetopia geworden
03-09-2016 ~ Proef-Mod Survival geworden
06-08-2017 ~ Moderator Survival geworden
25-08-2017 ~ Site en Forum beheer geworden
25-08-2017 ~ Discord Beheer geworden
01-01-2018 ~ Minetopia Beheer geworden
01-01-2018 ~ Survival Beheer geworden

Brent_
Forummoderator
Forummoderator

Onderwerpen: 85
Naam: Brent

BerichtTimgvvv / za 24 maart 2018, 17:06

Wat heb ik een fantastische twee jaar gehad op OC!
Ik had me nooit kunnen bedenken dat dat ene servertje, waarvan ik het ip-adres rond mei 2016 in mijn Minecraft invulde, een deel van mijn leven zou worden. Ik weet nog als de dag van gister dat ik bijna mijn allereerste toetsweek had verpest, doordat ik per se wilde vissen in Smilton Valley, om daarmee zeldzame items in bezit te krijgen. Daar had OC nog bijna nog mijn school gekost :P.

Ik heb me de afgelopen jaren als maar weer kostelijk vermaakt met het spelen op Optimus Craft. Van vissen, handelen, vastzitten, ruzies maken tot het tot tranen lachen om ongelofelijke noobs die rond derpte in SV (hier was ik er zelfs trouwens ook eentje van).
De achtervolgingen met MeneerMaarten, het vastzitten in gezelschap van Zuuzie, het discussiëren met Tijn, de ruzies met spelers, het pakken van cheaters/hackers, het regelen van events met Sibrecht en zo kan ik van al die honderden spelers wel iets opnoemen. Maar het gene wat ik vooral wil zeggen, is bedankt, bedankt voor alle geweldige momenten! Ik had het, heel cliché, echt voor geen goud willen missen.
Het was me een eer deel uit te maken van het Staff-team, maar het belangrijkste was het deel zijn van een community met ongelofelijk veel leuke spelers!

Omdat ik nog lang niet uitgepraat ben over mijn OC-leven, zal ik nog even doorgaan ergens anders op het forum.

Ik hoop dat ik dit over heel lang, vanuit mijn bejaardenhuis kan teruglezen en vooral kan terugkijken op dit fantastische avontuur. En mocht dat niet zo zijn, dan geniet ik er nu alvast nog even heel erg van.

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Timgvvv op za 24 maart 2018, 17:07, in totaal 1 keer bewerkt.
Wat was het een fantastische tijd! De herinneringen blijven voor altijd gekoesterd.

Timgvvv
Admin
Admin

Onderwerpen: 34
Naam: Tim

BerichtNYCrusher / za 24 maart 2018, 17:06

Zoals hierboven al gezegd is, 6,5 jaar is niet samen te vatten. Of je nou van het begin tot het eind hebt gespeeld, je zult altijd die ene dag herinneren dat je begon met spelen. Of dit nou op Survival was, op Minetopia of op andere onderdelen, je weet het nog. Deze 2374 dagen omvatten velen uren speeltijd, organisatietijd en vooral veel plezier. De meesten hebben Optimus Craft zien uitgroeien van "zo maar een server" tot een volwaardige enorme community van spelers. Ik zie dit einde niet als iets slechts, maar als iets wat we goed hebben afgesloten. Daarom houd ik het ook kort: naar eigen invulling.

OptimusH schreef:We mogen een kleine ster aan de hemel zijn, maar wel één van de helderste.

Allen die ik voorbij heb zie komen in m'n jaren, bedankt!

Bart | NYCrusher
NYCrusher - Some people have to think in shadows so others can live in light.

NYCrusher
Beheerder
Beheerder

Onderwerpen: 234
Naam: Bart

BerichtKingEmreAlper / za 24 maart 2018, 17:52

Ik heb het erg naar mijn zin gehad de afgelopen anderhalf jaar hier.
Bedankt iedereen!
Server gejoint: halverwege-eind 2016
Beroep: Helidealer, King BV
Bedankt iedereen voor deze tijd bij OptimusCraft, Thx OC
YEET

KingEmreAlper
Top Poster
Top Poster

Naam: Emre

BerichtINYRAGVWA / za 24 maart 2018, 18:16

Ik heb het met kippenvel zitten lezen. Zoals een aantal misschien wel weten, was ik de afgelopen maanden bezig met andere zaken, en boeide OC me simpel gezegd niet zo veel. Nu het definitief offline gaat doet het me best wel zeer dat het er niet meer is. Je weet namelijk pas wat je mist, als je het eenmaal niet meer hebt helaas.

Optimus Craft heeft me vanaf 21 februari 2016, tot op de dag van vandaag, best wel positief veranderd. De server heeft me enkele keren echt een traantje gelaten, net zoals nu, maar ik ben er wel mentaal veel sterker door geworden. Bedankt Henry, Bart, Sem, en alle andere spelers en staffleden voor de mooie avonturen, herinneringen, ondernemingen, Skype gesprekken, en alle andere mooie momenten. Jullie hebben Optimus Craft gemaakt tot wat het nu is, en daar mag je jezelf oprecht best wel dankbaar voor zijn. Special thanks to Hugo aka Bouwmeester, zonder hem had ik bepaalde dingen nooit gehad, en had mijn leven er dan ook weer best wel anders uit gezien. (Mocht je daar vragen over hebben, stuur me dan gerust een berichtje, haha)
Ik wens iedereen die dit leest, het beste toe, maakt niet uit of ik je wel of niet mag.

De mensen waarmee ik nog goed contact mee heb en waar ik veel en goed mee op schiet, weten me via wat voor manier dan ook te vinden. Mocht je geen dagelijks contact met me hebben, en me toch nog eens willen spreken of willen ontmoeten, aarzel dan vooral niet. ;)

Valentijn out, 21/02/2016 - 24/03/2018

(PS: Is er geen mogelijkheid dat de forumposts/werelden ergens bewaard/gedownload kunnen worden? Zo blijft er ten minste nog iets tastbaars over haha.)
21/02/2016 - 24/03/2018
Iedereen bedankt!

INYRAGVWA
OC Master
OC Master

Onderwerpen: 35
Naam: Valentijn

BerichtTimgvvv / za 24 maart 2018, 18:50

INYRAGVWA schreef:(PS: Is er geen mogelijkheid dat de forumposts/werelden ergens bewaard/gedownload kunnen worden? Zo blijft er ten minste nog iets tastbaars over haha.)

Er wordt zeker nog even gekeken of we dat beschikbaar kunnen stellen voor alle spelers.
Wat was het een fantastische tijd! De herinneringen blijven voor altijd gekoesterd.

Timgvvv
Admin
Admin

Onderwerpen: 34
Naam: Tim

BerichtINYRAGVWA / za 24 maart 2018, 18:57

Timgvvv schreef:
INYRAGVWA schreef:(PS: Is er geen mogelijkheid dat de forumposts/werelden ergens bewaard/gedownload kunnen worden? Zo blijft er ten minste nog iets tastbaars over haha.)

Er wordt zeker nog even gekeken of we dat beschikbaar kunnen stellen voor alle spelers.

Begrijp ik maar al te goed haha. Zeker vanwege het feit er altijd lolbroeken zijn die de map voor hun kleine minetopia server zullen gebruiken. Wellicht gewoon een soort downloadportaal gebruiken waar je alleen bij kan met inlogs oid? Mits dat bestaat uiteraard
21/02/2016 - 24/03/2018
Iedereen bedankt!

INYRAGVWA
OC Master
OC Master

BerichtArmantios / zo 25 maart 2018, 03:00

Ik wil iedereen bedanken voor een toffe tijd
- Voor het eerst gezien op optimus 11.06.2015
-16-12-16 Ambtenaar Gemeente SV
- 20-03-17 Gestopt bij de gemeente
- 20-03-17 ProefAgent SV
- 01-05-17 Agent Sv
- 07-05-17 HoofdAgent SV
Armantios
Elite Lid
Elite Lid

Onderwerpen: 3
Naam: Dylan

Berichtk13keboe / zo 25 maart 2018, 10:19

Als ik de survival wereld map mag hebben zodat ik mijn kasteel teminste af kan maken..
optimuscraft sinds 10 mei 2013

will you be me friend or my enemy it's op to you!

k13keboe
Ultimate Poster
Ultimate Poster

Onderwerpen: 42
Naam: michel

BerichtDouble_Gezicht / ma 26 maart 2018, 17:01

Nooooo :(
Nu ben ik alles kwijt van survival tot Minetopia
Jammer dat de server offline gaat was wel altijd gezellig
Survival aan het begin daarna Minetopia het was gewoon een gezellige comunity!
Nooit gehoopt dat deze server ooit zou stoppen zo gezellig zo geweldig!
Double_Gezicht
Ultimate Poster
Ultimate Poster

Onderwerpen: 11
Naam: Wesley

BerichtDouble_Gezicht / di 27 maart 2018, 19:13

optimuscraft stond altijd boven aan me lijst van servers!!!
Nooit gehoopt dat deze server ooit zou stoppen zo gezellig zo geweldig!
Double_Gezicht
Ultimate Poster
Ultimate Poster

Onderwerpen: 11
Naam: Wesley

BerichtSanderGamerNL / di 27 maart 2018, 21:10

Vele mooie herinneringen aan deze server. Veel mensen ontmoet, leuke dingen beleefd. Soms ging het even wat minder, maar samen kwamen we er altijd uit. Ben al een tijdje niet meer actief geweest, maar ben er nog steeds trots op dat ik een bijdrage heb mogen leveren als stafflid van deze server en zijn geweldige community! OC is meer geworden dan de server zelf, die herinneringen en vriendschappen raak je niet kwijt, die draag ik bij me.

Het is zoals het leven, aan alles komt een keer een eind, maar het was het waard.
-Minecrafter sinds 2011.
-Trotse Optimus Craft speler sinds december 2013.

Vragen? Stuur een PM op het forum of stuur me een berichtje op skype!

Winst is te hopen, dus veel plezier met kopen, bij E-Team™!

SanderGamerNL
OC Master
OC Master

Onderwerpen: 65
Naam: Sander

Berichtbouwmeester / vr 30 maart 2018, 22:39

Ondanks dat ik dit einde wel zag aankomen komt dit toch als een teleurstelling.
Ik heb veel commentaar gehad op de staffleden van minetopia, sommige beslissingen zal ik ook nooit gaan begrijpen, toch wil ik de staffleden bedanken voor hun inzet voor minetopia.
Dank naar alle spelers die de server gemaakt heeft tot wat het tot voor kort was.
Zeker het sinterklaas event was een absoluut hoogtepunt, en niet te vergeten ons glazenhuis project.
Dat je je zo kan vermaken in een spelletje, tjongejonge.
Nog even een speciaal bedankje naar alle criminelen die mij het leven zuur probeerde te maken in minetopia, anders was ik het waarschijnlijk al veel eerder zat. :p
was gezellig
DOEI
PS: Quinten AKA Shawn of zo heeft z'n hele leven tegen jullie voorgelogen. Hij heet Quincy Ekkels -uit Vroomshoop, Twente- en deed afgelopen schooljaar VMBO basis, met een herexamen geslaagd. Hij is dus GEEN politieagent bij basiskorps Twenterand zoals hij tegen iedereen zegt. NP voor deze expose.
Partijleider DLV

bouwmeester
Elite Lid
Elite Lid

Onderwerpen: 13
Naam: Hugo

BerichtKingoftap / do 05 apr 2018, 12:05

Veel goede en slechte tijden gehad op de server, tot 1 van de rijkste op minetopia tot een staflid. Ik heb alles gedaan en heb alles gehad. Mooi einde van een goede 3 jaar. Veel school dingen opzij gezet voor deze server. Ik hoop dat ik later ergens de mappen kan downloaden. Veel succes iedereen, en kijk terug met een goede blik naar OC. Het kleine gezellige servertje dat opeens ontplofte. En daarna doofde het vuur langzaam.

I'am Out
Gejoined op OC | 17-10-15 | Gestopt | 27-10-2017

Ook aan iets goeds komt een eind. De leukste server waar ik ooit op gespeeld heb. Server die niet te vervangen was. Helaas is het klaar.
Kingoftap
Epic Poster
Epic Poster

Onderwerpen: 29
Naam: Stef

BerichtMaydex_ / do 05 apr 2018, 22:30

Het wordt ook maar eens tijd dat ik hier wat neerzet.

Ondertussen ben ik bijna 2 jaar geleden gestart op Minetopia. Reden hiervoor, net zoals de meesten, was ik zoekend naar een gezellige community. De community had ik snel gevonden, ook omdat ik al snel aangenomen werd bij de bank door Vosje_ (Aka Rick; aka Visje).

Tijdens mijn periode bij de bank heb ik vrijwel alle actieve spelers wel voorbij zien komen. Doordat ik veel spelers hielp met hun bankzaken, merkte ik dat ik dit wou uitvergroten. Dit niet zomaar uitvergroten, maar als technicus van OptimusCraft de spelers voorzien van werken servers e.d.

Na vele gesprekken met Henry, is besloten dat ik ervaring en vertrouwen mocht opbouwen als moderator, waar ik erg blij mee mocht zijn.

Uiteindelijk ben ik doorgegroeid naar technicus van OptimusCraft. Waar ik Henry, Bart, Tim en Idse tot de dag van vandaag erg dankbaar voor ben. De kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn tijd als technicus, is zo enorm dat ik de aankomende jaren hieruit voordeel kan halen.

Kortom: ik heb veel kansen gehad bij OptimusCraft die ik allemaal heb proberen te benutten. De kennis en ervaring die ik heb opgedaan heb, zal ik niet meer vergeten.

Nogmaals iedereen bedankt voor alle kansen en mogelijkheden. Moge OptimusCraft een mooi plekje krijgen in ieders hart.

Maikel uit.

P.S.
Het sluiten van OptimusCraft en het lezen van dit forum, blijft nog altijd pijn doen.

Technische mededeling:
Ik heb verschillende posts gezien waarin men vroeg of wij nu alles weg gaan gooien, dit is natuurlijk niet wat is gebeurt. Alle servers blijven een stukje nostalgie en van historische waarde.

Dit hele bericht is toch langer geworden dan ik had gedacht :3
17-07-2016: OptimusCraft ontdekt
13-11-2016: Benoemd tot proef moderator op Minetopia
21-01-2017: Benoemd tot moderator op Minetopia
01-07-2017: Benoemd tot technicus

Maydex_
Forum Beheer
Forum Beheer

Onderwerpen: 47
Naam: Maikel

BerichtINYRAGVWA / vr 06 apr 2018, 21:34

Maydex_ schreef:Het wordt ook maar eens tijd dat ik hier wat neerzet.

Ondertussen ben ik bijna 2 jaar geleden gestart op Minetopia. Reden hiervoor, net zoals de meesten, was ik zoekend naar een gezellige community. De community had ik snel gevonden, ook omdat ik al snel aangenomen werd bij de bank door Vosje_ (Aka Rick; aka Visje).

Tijdens mijn periode bij de bank heb ik vrijwel alle actieve spelers wel voorbij zien komen. Doordat ik veel spelers hielp met hun bankzaken, merkte ik dat ik dit wou uitvergroten. Dit niet zomaar uitvergroten, maar als technicus van OptimusCraft de spelers voorzien van werken servers e.d.

Na vele gesprekken met Henry, is besloten dat ik ervaring en vertrouwen mocht opbouwen als moderator, waar ik erg blij mee mocht zijn.

Uiteindelijk ben ik doorgegroeid naar technicus van OptimusCraft. Waar ik Henry, Bart, Tim en Idse tot de dag van vandaag erg dankbaar voor ben. De kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn tijd als technicus, is zo enorm dat ik de aankomende jaren hieruit voordeel kan halen.

Kortom: ik heb veel kansen gehad bij OptimusCraft die ik allemaal heb proberen te benutten. De kennis en ervaring die ik heb opgedaan heb, zal ik niet meer vergeten.

Nogmaals iedereen bedankt voor alle kansen en mogelijkheden. Moge OptimusCraft een mooi plekje krijgen in ieders hart.

Maikel uit.

P.S.
Het sluiten van OptimusCraft en het lezen van dit forum, blijft nog altijd pijn doen.

Technische mededeling:
Ik heb verschillende posts gezien waarin men vroeg of wij nu alles weg gaan gooien, dit is natuurlijk niet wat is gebeurt. Alle servers blijven een stukje nostalgie en van historische waarde.

Dit hele bericht is toch langer geworden dan ik had gedacht :3

Ik denk dat het voor iedereen pijn doet, voor de een wat meer dan de ander, voor mij een hele hoop. De gedachte dat ik nog gewoon goed dagelijks contact heb met Henry, en wat andere goede vrienden, ontmoet door OC, verlicht de pijn min of meer. OC heeft een hele positieve invloed op me gehad, en daar ben ik iedereen dankbaar voor.
21/02/2016 - 24/03/2018
Iedereen bedankt!

INYRAGVWA
OC Master
OC Master

BerichtFatihSevinc / zo 22 apr 2018, 07:31

Dankzij de vele vrienden die ik heb gemaakt via Optimuscraft kwam ik uit mijn comfortzone.
Ik heb ontzettend veel mensen leren kennen en ontmoet in real life vanwege Optimuscraft.
Logeerpartijtjes tot aan de langste Skypegesprekken. Er is ontzettend veel gedaan op Optimuscraft van bouwprojecten tot aan filmpjes waar ik ontzettend gelukkig van ben geworden. Ik stopte veel geld en tijd in de server en to be honest: Dat was het echt waard.

In het bijzonder wil ik een paar mensen bedanken die mij de afgelopen jaren altijd aan het lachen hebben gekregen.

Roanne
Nadja
Anne
Gino
Bram
Ward
Henry
Marijn
Renas
Sander K.
Corina
Thomas L.
Mario
Stef

En vele anderen.
Een prachtig tijdperk.
Proefmod 2x
Eigenaar ThaleMart [Survival]
GLP Lijsttrekker

"You are the player, and I am the block. Together we make Minecraft."
- Is begonnen in oktober 2013
FatihSevinc
Ultimate Poster
Ultimate Poster

Onderwerpen: 67
Naam: Fatih

BerichtRareGamerNL / wo 25 apr 2018, 13:46

Ondanks ik gebanned ben, vind ik het toch ontzettend jammer dat het weg gaat, ik heb namelijk voor die tijd gestreden om succesvol te worden, ik heb zelfs 50 euro gedonated omdat het zo'n toffe server was en natuurlijk een rank voor terug gekregen maar de tijden waren echt mooi. Ik ben van zwerver gegaan naar CEO, ik heb heel veel gebouwen bij de groene plots gehad voor mijn bedrijf. Ik heb het niet lang gespeeld, maar een jaar volgens mij, ik leuke evenementen mogen meemaken, bijv. met kerst de rendieren zoeken of met sinterklaas de cadeautjes achter de inkoop. De tijden waren leuk, gingen snel, ik heb er goede en leuke herinneringen aan over gehouden en ik heb veel mensen leren kennen en alles. En zoals eerder is gezegt in deze topic; zal er nog een download kunnen komen van de map? Want dan kunnen we altijd nog de goede tijden weer herdenken.
RareGamerNL
Poster
Poster

Onderwerpen: 2
Naam: Job van der Veld

Berichtdoezeldo / di 01 mei 2018, 11:38

k zit half te janken hiero joh optimus kan niet stoppen, het mag gewoon niet, optimus was de beste minetopia server die er was! beter dan iedere ander zelfs beter dan ddg. ik zou zo 50 euro betalen om nog 1 dag met alle geweldige mensen te kunnen spelen, het was zo verschrikkelijk leuk! iedere vrije en niet vrije minuut ging naar optimus! zoveel tijd heb ik gewoon rondgelopen zonder iets te kunnen doen maar toch had ik er plezier in! ik wil erg graag een SO doen naar iedere speler van OC!!!

Ik hoop eigenlijk heel erg dat er nog een mogelijkheid is dat iemand de server overneemt, de map weer heeft en dat heel optimus opnieuw zou kunnen beginnen. ik weet zeker dat ik met 1 skypje 50 mensen op de server zou kunnen halen! dus ik zou heel erg blij zijn als optimuscraft terug zou komen.
doezeldo
Elite Lid
Elite Lid

Onderwerpen: 4
Naam: jelle
Volgende